Wat is boulderen?

In de afgelopen jaren is sportklimmen een mainstream sport geworden. Boulderen is het snelst groeiende onderdeel binnen de klimsport. Boulderen is laagdrempelig en heeft een sterk sociaal karakter. Je kunt meteen beginnen, geen gedoe met touwen en verplichte cursussen. De wanden zijn vier meter hoog met dikke valmatten eronder.

Klimmen verbetert de algehele fitheid. Je traint er kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, coördinatie en behendigheid mee. Het is de perfecte manier om tijd door te brengen met vrienden en je hoofd tot rust te laten komen na een drukke studie- of werkdag.

Boulderhal Energiehaven is een grote nieuwe indoor klimfaciliteit (2200m2 vloeroppervlak en 800m2 wandoppervlak) met uitgebreide trainingsmogelijkheden met crossfit set up, LED MoonBoard, 30 en 45 graden trainingswand en campus board (200m2), een buitenterras aan het water, vergaderfaciliteit, fysiotherapie, een gezellige sfeer en een relaxte bar met goede koffie, lekker eten en een ruim assortiment bieren.

Beginnen met boulderen

Heb je nog nooit geklommen? Kom langs en probeer het! Je hebt geen uitrusting, cursussen of klimpartner nodig. Er zijn genoeg makkelijke circuits om te ontdekken. Er zijn 11 circuits op kleur met in totaal 220 boulders, waarvan één speciaal voor kinderen. Elke week worden twee halve circuits vervangen om het interessant en uitdagend te houden. In een circuit kom je een groot scala aan hellingshoeken en bewegingen tegen en krijg je een complete workout.

Veilig boulderen

  • Ga niet op de mat staan, zitten of liggen als je niet aan het boulderen bent.
  • Hou minimaal 1,5 meter afstand tot andere klimmers.
  • Afklimmen is veiliger dan afspringen, er zijn speciale grepen geplaatst om dit makkelijker te maken.
  • Draag geen sieraden of voorwerpen bij je.
  • Leg pofzakken, borstels etc altijd naast de mat.
  • Zorg voor een vrije valzone zonder andere klimmers.
  • Probeer plat op je voeten te landen.
  • Verdeel de impact, land op beide voeten.
  • Land nooit met gestrekte armen of benen.
  • Veer door je knieën bij de landing.
  • Houd je armen voor of naast je lichaam.
  • Rol door naar achteren bij een val van hoogte.
  • Buig niet naar voren bij de landing.
  • Bekijk onderstaande video's:
    - https://www.youtube.com/watch?v=Q7gPe34WUR8
    - https://www.youtube.com/watch?v=GPu-zct3-bk

FysioFabriek

Boulderhal Energiehaven werkt samen met FysioFabriek. FysioFabriek biedt een gratis inloopspreekuur op maandag en woensdag van 17:30 tot 18:00 uur. Daarnaast verzorgen ze een Small Group Training en Personal Training (zie cursussen) en bieden ze fysiotherapie behandelingen aan.

Toplogger

Toplogger is een gratis app waarop je je boulders kunt loggen. Zie wat je al hebt getopt en welke boulders je nog moet doen. Bekijk je vooruitgang en ontvang updates van de wekelijkse nieuwe circuits.
Download de app of ga naar https://toplogger.nu